Tuesday, July 28, 2009

encik Hedonisma

Hedonisma. Rata-rata korang semua mesti tahu apa tu hedonisma. Sebenarnya macam tak appropriate bagi saya untuk menulis soal hedonisma ni since diri ini masih lagi diikat dengan tali-tali hedonisma yang kadang mengawal setiap tingkah.

Tapi pedulikan, kita semua pun dalam proses pembaikan jadi tak salah untuk saya berbicara sikit pasal bab ni untuk kebaikan kita bersama (stresskan :termasuk saya)

Setiap manusia suka akan perkara indah. Dan diskripsi indah berbeza dari manusia ke manusia yang lain. Ada suka sajak, syair, pantun, petikan gitar, paluan gendang, tiupan trompet dan sebagainya. Oleh itu islam tak halang untuk penganutnya berhibur.

Macam kata pak cik -pak cik Raihan kita:
"berhibur tiada salahnya, kerna hiburan itu indah, hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah"

Falsafah hiburan untuk kita (Islam) tinggi. Bukan sesampah barat. Sekadar untuk berhibur kosong tanpa matlamat, tanpa tujuan. Kita tengok epedemik di negara kalahiran ramai bintang hiburan seperti Encik Justin Timberlake (tipulah tak kenal), Cik Madonanna dan Encik 50 sen. Bagaimana hedonisma merosakkan masyarakat mereka (nak kene cerita ke? rasa nya korang boleh buat research sendiri kan)

Malaysia pun sendiri, sedikit demi sedikit telah mengikut jalur-jalur 'negara bintang' itu. Ramainya anak muda yang tergila-gila mahu menjadi bintang baru di arena Hedonisma. Rata-rata mereka terjun tanpa mempunyai kefahaman yang jelas tentang hiburan. Bagi mereka hiburan itu sekadar hiburan nokhtah. Nampak kan sekuralisasinya di sini.
"Hiburan dengan agama mane bole campur", bak kata mereka.

Tapi tak semua daripada barat itu buruk. Ada je contoh lagu yang bagus liriknya dan tenang melodinya. Jangalah la pulak sebab semangat sangat nak Islam kan bila ada kawan denga lagu orang putih je terus melatah:

"Ya Allah syeikh, lagu Syaitan mana kau dengar ni?"

Kesian kawan tu, padahal lagu yang dia denga tu baik liriknya meskipun si pembawa lagu tu buruk sifatnya.

Mentaliti kelas pertama setiap perbuatan dia, ada kebaikan pada masyarakat. Bukan merosakkan masyarakat.

Korang tengok lagu-lagu Irama Asli (sure korang macam eiii Irama Asli? c'mon la). Kebanyakan lirik dia baik sekali. Macam Balqis (sekadar menyebut). Kalau yang suka rock tu, apa salahnya suntik sikit falsafah anda dalam lagu. Jadikan lagu itu satu benda yang ilmiah. Ni dak, berlegar sekitar I Love you, You Love me?kalau you tak Love me, i patah hati.

Alah lagu nasyid pun banyak je tema tu", ada suara-suara menyindir.

Ush panas ni. Cinta tu tema yang Universal. Bukan semua nasyid pun saya suka. Ada yang terkadang saya menyampah juga. Dalam satu album 3/4 cinta. Aduh c'mon la. Variasi sikit. Berbalik kepada tema cinta, itu universal. Cara pembawakan tema tu yang akhirnya akan menzahirkan outcome. Jadi pandulah tema (apa-apa) yang membawa kebaikan pada orang lain.

Saya pendengar universal. Apa yang elok insyaallah saya ambil, dan doakan la agar kita jauhi perkara yang tidak elok. Saya mengimpikan hiburan yang membina, hiburan yang berfalsafah hiburan yang tinggi maratabat dia. Bukan hiburan 'lacur' yang kita terkinja-kinja melompat bila mendengarnya. Ops :)

Insyaallah pelan-pelan kita akan membina suasana hiburan ni.


Saranan bacaan : Novel Advencer Si Peniup Ney

1 comment: