Monday, November 16, 2009

Pemberian yang tidak dibalasi.....





Allah berfirman....





Dari ayat Allah diatas....dan juga kita semua tahu yang anugerah Allah terbesar kepada manusia ialah Islam....

Persoalannya disini...Apakah kita ini tahu 'malu'? Apakah kita ini boleh dikatakan orang yang tidak tahu perkataan 'terima kasih'?

Malulah kita kepada Allah...karunia yang sgt besar di remeh-remehkan...karunia besar tidak tahu di'terima kasihkan' kembali....

Mungkin kita bertanya pd diri kita..."apakah kewajibanku untuk terima kasih kepada Allah?"
Maka jika difikirkan kembali...aku hidup di akhir zaman...di kalangan ummat Rasulullah s.a.w....dikarunia Islam oleh Allah dengan tunjuk ajar Rasulullah s.a.w....
Tidakkah sepatutnya aku tunjuk yang aku ini pengikut telunjuk Rasulullah s.a.w. yang tulus dan setia, kerana Islam itu 'hadiah' yg terbesar buatku?

Maka itu adalah tanda terima kasihku kepada Allah kerana karunia yg besar itu....menjadi seorang Muslim dalam erti kata yang sebenarnya.....

Mungkin kita bertanya lagi pd diri kita...."bagaimana kita boleh jadi Muslim dalam erti kata yang sebenarnya?"...

Maka kita berfikir sejenak...adakah aku ini benar2 Muslim pd pandangan Allah? Apakah aku tahu erti Kalimah Syahadah yang aku lafazkan sebagai tanda keIslamanku? Allah bantulah aku dalam menyelesaikan puzzle ini....

Tinnnngggg....

Fikiran jadi tenang...Mengapa tidak aku cari, baca, explore....apakah yang membolehkan aku menjadi seorang Muslim dalam erti kata yang sebenar.... (key point nya penngetahuan)

Tidak mungkin seorang professor menjadi professor dengan tiada pengetahuan dalam bidangnya...tidak mungkin jurutera awam, menjadi jurutera dengan hanya dia mengaku dia sebagai jurutera awam...Nah, mana mungkin aku mengaku sebagai Muslim tidak tahu bagaimana boleh menjadi Muslim dalam erti kata yang sebenarnya.....

Fikiran berjalan lagi.......................

Wallahua'lam

p/s: nukilan diatas hanya pertanyaan dan persoalan serta pemahaman penulis ketika membaca buku 'Manhaj Hidup Muslim'...hasil tangan Abu'l A'la Al-Maududi....segala kesilapan adalah kelemahan penulis...Wallahua'lam.....

Bacalah buku ini agar mendapat cetusan turning point agar kita boleh menjadi Muslim dalam erti kata sebenar...in sya Allah...











No comments:

Post a Comment