Thursday, August 20, 2009

Ramadan dan hati seorang ibu

(Mendidik Da'i Kecil 3: Dari Diari Seoarang Ibu)

Hari ni aku bagaikan tersentak dari lena yang sangat panjang. Panjangnya tak boleh diukur dengan apa jua instrument yang wujud di alam 2D dan 3D..dan tahap tersentaknya aku dari tidur itu juga tidak boleh dihitung atau dinisbahkan.

Anak adalah suatu amanah. Ayat ini sangat2 biasa didengar. Sejauh mana ayat ini bagi pengertian untuk seorang ibu, seorang bapa, seorang anda dan seorang aku? Hari ini baru aku sedar betapa kurang mengertinya aku pada ayat ini. Aku bersyukur pada Allah kerana telah pun memberi sedikit pengertian tentang ayat tu hari ini untuk aku yang sangat2 daif dan jahil ni. Alhamdulillah kerana pengertian yang sedikit itu sampai bukan esok, bukan dua puluh tahun lagi yang pada waktu tu anak aku mungkin sudah pun mendirikan rumahtangga.

Saat-saat awal hidup manusia adalah saat-saat paling mudah utk dibentur. Saat-saat inilah ibu bapa sangat-sangat perlu menyedari hakikat ayat di atas: "Anak adalah amanah."

Perkara ni nampak mudah..tapi sebenarnya tidaklah semudah yang disangkakan. Apatah lagi bagi ibu bapa yang berkerjaya. Begitu juga dengan ibu bapa muda yang melahirkan anak atau anak2 sewaktu masih dalam pengajian, baik di peringkat sijil, diploma, ijazah, sarjana muda atau sarjana tua. Sudah tentulah ini merupakan suatu cabaran.

Apa yang diperlukan untuk memenuhi amanah tersebut? Camana nak buat untuk jaga amanah tu?

Soalan2 ni akan dijawab berpandukan buku "Mendidik Anak bersama Nabi s.a.w." karangan Muhammad Suwaid. ....insyaAllah, Ramadan ini...wslm.

No comments:

Post a Comment