Sunday, August 16, 2009

Read Quran with IMAX! (Part 1)


Read Quran with IMAX?!! What are you talking about, kak? IMAX ni... untuk tengok movie Harry Potter dalam 3D kat Museum Melbourne tu. Nanti dulu, nanti dulu. Mari akak nak explain sikit.

Cam ni, tak tahulah adik2 rasa macamana.. tapi selalu jugak bila akak baca Quran, tapi macam tak faham je. Sekadar baca untuk menenangkan fikiran... kerana bunyinya yang merdu. Tapi ketenangannya akak rasa... taklah lama. Cuba baca jugak terjemahan Quran, tak faham jugak. Maka Quran itu... tidaklah memberi kesan ke dalam kehidupan seharian akak. Quran tidak mempengaruhi bagaimana akak berfikir, bertindak dan membuat pilihan. Dan akak pun tak kisah perkara ini berlaku...

Sampailah hari tu.. ... akak ada dengar ceramah. Tentang macamana kita nak mendekatkan diri dengan Al-Quran. Itu yang akak nak share apa akak belajar ni...
Cuba adik2 baca ayat di bawah dengan pelbagai intonasi (mengikut emoticon di sebelahnya):
Jemputlah makan (lembut)!
Jemputlah makan (garang)!
Jemputlah makan (perli))!
Jemputlah makan (merayu)!

Cuba adik2 lihat... satu ayat, boleh dibaca dengan pelbagai intonasi... membawa pelbagai maksud.... dan membawa pelbagai ‘feeling’.

Itulah dia kelebihan bahasa Arab. Sesuatu ayat di dalam Bahasa Arab itu boleh terus dibaca dengan feelingnya sekali. Tak payah letak apa2 emoticon. Best tak?!!!
Jadik... antara perkara-perkara asas untuk kita mendekatkan diri dengan Al-Quran ialah mempelajari bahasa Arab. Itulah yang dimaksudkan dengan Read Quran with IMAX... Quran tu bukan 1D, tapi 2D atau 3D. 2 dimensi atau 3 dimensi yang dimaksudkan di sini adalah kerana Al-Quran itu hidup, disampaikan dengan ‘feeling’ dan harus disambut dengan feeling (hati). Ianya bukan sekadar maklumat semata-mata. Tapi untuk nak bagi kita nampak 2D/3Dnya kenalah pakai cerminmata IMAX. Bahasa Arab adalah salah satu ‘tools’(= IMAX) untuk kita rasakan ‘feeling’ di dalam Al-Quran.
Banyak lagi akak nak cerita. Tapi kita sambung lain kali ye... Oh ye, lepas baca ni, nanti share dengan kawan2 erk....

No comments:

Post a Comment